The Cup Of Karine


Karine was ambitieus en had een hele goede job als kaderlid in de internationale logistieke sector, toen ze op 47-jarige leeftijd de diagnose borstkanker kreeg. Naast de chemokuren en de bestralingen onderging ze ook een okselklier-uitruiming. Dit was nodig omdat Karine een uitzaaiing in haar oksel had. De behandelingen tegen de ziekte verliepen heel goed maar ze hield er jammer genoeg een lymfoedeem aan over.

Bij een lymfoedeem in de oksel kan je arm opzetten waardoor je normale kleding niet meer past. Tijdens een zoektocht naar goed passende kleding stuitte ik vooral op oversized kledingstukken. Ook leuk, maar je moet er wel van houden. Ik ben vast niet de enige ex-borstkanker patiënt die hier last van heeft, bedacht ik toen. Na enig onderzoek bleek ik inderdaad niet de enige te zijn die moeite had met goed zittende kleding te vinden. Het idee om een modieuze en goed zittende kleding voor vrouwen met een lymfoedeem te ontwerpen, was geboren. Helaas wist ik alles over lucht- en zeevracht maar weinig over mode”.

Daar kwam verandering in toen ze lotgenote Annick Persoons leerde kennen. Annick had voor modeketens gewerkt en had verstand van fashion. Een tijdje later zocht ze contact met Stefanie, de founder van The Big C. om meer te leren over sociaal ondernemen. Karine had een ondernemersgeest en wist van doorpakken ondanks het moeilijke traject. Ze ging een samenwerking aan met Annick en ontwikkelden in 2018 een kledinglijn genaamd ‘Neliane’, dat bekend staat om ‘comfofashion’. Het is ondertussen ook geliefd door alle vrouwen die op zoek zijn naar elegante, modieuze maar bovenal comfortabele kledij.

Karine hoopt met haar verhaal mensen te inspireren. Vooral lotgenoten probeert ze in te laten zien dat er na de diagnose nog goed te leven valt. “Mijn oude leven zal ik niet meer terug krijgen, maar dat hoeft ook niet meer voor mij. Door hard te werken en door te zetten heb ik na de diagnose een nieuw leven voor mezelf gecreëerd waarbij ik me op allerlei manieren inzet om lotgenoten te helpen. Naast mijn ontwerpen vraag ik ook aandacht voor de neveneffecten van kankerbehandelingen. Daarbij ben ik ook lid van het dagelijks bestuur van Beautiful after breast cancer foundation. Samen met BABC heeft zij onder andere de lymphedema awareness campagne gelanceerd met als hoogdag 6 maart, world lymphedema day. Andersom geven de lotgenoten mij kracht en inspiratie om door te gaan”.

Karine's favoriete koffie : AMERICANO LIEFST MET EEN SCHEUTJE MELK